יום רביעי, 25 באוגוסט 2010

תרמוקיר: תחילתה של המהפכה בפס הייצור

אלי כהן, מנכ"ל תרמוקיר תעשיות (1980) בע"מ, יו"ר הפורום העסקי של העמותה לבניה ירוקה ויו"ר ועדת חומרים של המועצה הישראלית לבניה ירוקה.

בפוסט הקודם, סיפרתי על תחילת המהפכה הירוקה של תרמוקיר, שכמו כל מהפכה – התחילה בחזון. כמובן שהיציאה לדרך הייתה תלויה בהסכמת הבעלים והדירקטוריון, ובשיתוף פעולה מצידם הנתמך באמון ובראיה עסקית המצדיקה את המהלכים העתידיים.

המהפכה בפס הייצור.

'יירוק' פס הייצור דרש מספר צעדים. הראשון שבהם היה לפרק את המרכיבים השונים של תהליך הייצור ולבחון כל מרכיב בתהליך. נתנו תשומת לב למספר משתנים בתהליך המשפיעים על איכות הסביבה. לאחר מכן, בדקנו שיפורים אפשריים בהם והוצאנו אותם לפועל. השינויים שנדרשו היו בשתי רמות – בטווח המיידי ובטווח הרחוק והמתמשך. כך למשל בטווח המיידי – הוחלפו כל מלגזות הסולר במלגזות חשמליות וכל המנועים לחסכניים בחשמל. צמצמנו את כמויות האשפה על ידי הפרדה ומיון של הפסולת (קרטון, נייר, פסולת תעשייתית), והעברתה למיחזור - שינוי זה הביא לחסכון של כ- 70% בעלויות פינוי האשפה. בטווח המתמשך – הצבנו קריטריונים 'ירוקים' המודדים יעילות אנרגטית, ואלה הנחו כל רכישה של מכונה חדשה. בסיום התהליך הגענו להתייעלות אנרגטית של כ-17%!

התייעלות אנרגטית וחיסכון במשאבים, הם רק חלק מההיבטים הקשורים לאיכות הסביבה. זיהום אוויר הוא היבט נוסף. גם בהקשר זה נתנו את הדעת וחיפשנו פתרונות יצירתיים לצמצום פחת ופסולת וכמו כן לצמצום בגורמים מזהמי אוויר. פתרון יצירתי כזה הוא למשל המעבר למערכות סילו סגורות (המשמשות לאחסון סוגי אבקות שונות). בעבר, חומרי הגלם היו נשפכים ומשונעים אל מערכות הסילו באמצעות בור קבלה. באופן בלתי נמנע פעולה זו הביאה לפיזור של החומרים שהביא לפחת ולפגיעה באיכות האוויר במפעל. השינוי שביצענו – מעבר למיכליות המגיעות ישירות למפעל ומזרימות את חומרי הגלם ישירות למערכת הסילו. שינוי זה הביא לצמצום בפחת וחיסכון בחומרי גלם, אך יותר מכך זכינו לאוויר נקי ובריא יותר בסביבת המפעל וסביבה בריאה ונעימה יותר לעובדים.

לסיכום – כפי שציינתי בפוסט הראשון, מעבר לתעשייה ירוקה דורש שינויים ברבדים שונים, מורכבים יותר ופחות. במעבר זה יש לבחון את כל שלבי הייצור, קטנים כגדולים, ולבצע את השינויים הנדרשים ללא פשרות ולא עיגולי פינות.

על הצעדים הנוספים בתהליך שעברה תרמוקיר תוכלו לקרוא בפוסטים הבאים – השינויים במוצרים, חינוך העובדים ורתימתם לתהליך, ההשלכות הכלכליות והחותמת הירוקה – היא תו התקן הירוק.

ועד הפוסט הבא – Keep it green!

אלי כהן.

בפוסט הבא: מיירקים את המוצרים.

הפוסט הקודם: מהחזון אל פס הייצור

termokir_eliecohen_electric_lift (640 x ratio)

חברת תרמוקיר מספקת מוצרי איכות לבנייה. המוצרים עוברים מעקב בקרת איכות מחמירה בכל שלבי התהליך - החל מכניסת חומרי הגלם, לאורך שלבי הייצור ועד לאריזת המוצר, האחסנה וההובלה לאתר הבנייה. לאתר תרמוקיר